Tuesday, July 1, 2008

Permata Kecubung (Amethyst)



Hari ni nak cerita sikit pasal permata atau batu Kecubung, nama omputih dia Amethyst. Batu ni warna dia ungu, kekadang pekat dan ada jugak yang agak cair. Kalau kita biasa gi kedai kistal kadang kadang kita boleh tengok ada sejenis batu yang bentuk dia macam gua dan berwarna ungu. Haa..itu lah dia kecubung. Ada kesan tu pada yang memakai atau paling tidak letak kat dalam rumah. Kadang tu ada jugak dalam bentuk pokok.

Permata kecubung atau amethyst berfungsi baik kalau ada pening pening, sakit kepala dan kalau ada migrain pun boleh jugak. Terapi warna batu permata kecubung ni, warna ungu lah, sesuai untuk bahagian kepala dan jugak saraf yang menghala ke otak. Ia bagus untuk kekuatan minda, tingkatkan daya ingatan dan jugak dapat redakan fikiran yang kerap aje celaru.

Permata amethyst ini dapat legakan tekanan darah dan yang ada tekanan darah rendah tu boleh la cuba. Jadi secara langsung dapat legakan stress dan ketegangan. Kalau ada rasa sengal sengal pada saraf tu pun baik jugak cuba. Permata amethyst jugak membantu menguatkan kelenjar, hormon dan mengalakkan proses metabolisma tubuh. Eh ada lagi,.. permata ini baik untuk pengidap sakit kencing manis jugak.

Kalau ikut pada yang lepas lepas, permata ini dapat jugak melegakan kepenatan . Selalunya penat penat ni bawak pada susah nak tidur atau kata omputih ’Insomnia’, pun boleh jugak. Permata ini jugak kita percaya dapat membantu beberapa penyakit yang ada kaitan dengan darah macam tekanan darah rendah dan anaemia.

Ada jugak penyakit lain yang boleh bertindak balas dengan baik ngan batu permata amethyst ni macam ketagihan; rokok ke, arak ke, radang kulit, ulcer, buta warna, eczema, dan halusinasi.

Ha..cam tu lah lebih kurang. kalau ada yang tau lebih lagi boleh tambah...