Monday, July 14, 2008

Batu pun nak makan...lapar agaknya...




Kawan lama saya datang menziarah di gerai promosi saya semalam. En M nama dia, orangnya saya lihat makin bertambah hansome dan menurutnya dia memakai sejenis rantai batu buatan yang dipanggil fir. Kebelakangan ini terlalu banyak batu batu buatan keluaran baru yang didakwa mempunyai kesan positif pada kesihatan ada di pasaran sampai tak tau mana satu yang terbaik. Yang pastinya sipemakai akan mengatakan yang jenis lain tu kurang baik dari yang dia ada. Apapun saya mohon maaflah dulu sebab saya lebih ke arah batu yang asli yang saya tengok sebagai satu seni.

Menariknya, En M ada sebentuk cincin bermatakan batu yang agak unik sebab ada lubang ditengah tengahnya. Batu ni berwarna kuning keperang perangan yang kata En M batu tu diberi oleh seseorang dan diperolehi dari dalam madu lebah. Amacam?..tak caya. Banyak dah saya dengar; batu dari dalam buluh, dalam kelapa, dalam buah delima dan macam macam adaaa... Batu En M ni cantik kaler dia, nampak lembut dan kawan saya ni percaya yang batu tu bawak rezeki.

Bab batu bawak rezeki ni saya terpaksa tolaklah dan saya cakap terang terang kat dia bahawa batu tu saya tengok cantik saja dengan khasiat yang dia ada oleh sebab getaran, warna dan mineral..itu saja. Bab bab rezeki ni adalah ketentuan Allah, pun ada setengah ulama kata, makanan yang masuk perut aje yang rezeki yang lain idak jadi kena sedekah banyak banyak. Kekadang dah masuk mulut pun boleh lompat keluar....ha ha ha, mana rezekinya!

Ramai juga dikalangan orang melayu kita yang agak ekstrim sampai percaya yang batu boleh jadi pelindung dan pendinding sampai percaya yang batu jenis berlubang ni kena dibagi makan. Orang orang yang taksub ni, dimasukkan beras kat lubang tu sebab batu tu hidup katanya. Pelik.. tapi benar sampai saya tanya orang yang bagi tau saya pasal kepercayaan ni " batu pun nak makan, ya bang..lapar agaknya" Astghafirullah... Saya tak boleh nak komen banyak pasal saya bukan ahli dalam bidang cam ni tapi saya faham sungguh la yang akidah kena jaga betul betul.

Apa pun saya sudi mendengar sebab seronok memerhati dan belajar dari orang orang yang banyak pengalaman pasal benda benda mistik ni sekadar pengetahuan. Asalkan tak menyalahi sudah la..yang terlajak tu undurlah semula.

No comments: