Saturday, July 12, 2008

Gading Gajah dan Tanduk Kucing?......emm



Saya didatangi seorang gentleman berbadan sasa sewaktu di tapak promosi Kompleks PKNS Shah Alam baru sekejap ni. Biar saya namakan lelaki ni Bob lah. Biasa le..orang yang badan besar ni semua orang panggil bob, otomatik je. BOB singkatan kepada Badan Orang Besar kata Awie penyanyi kumpulan Wings dulu tu.

Anyway, specialnya Bob ni, dia ada dua barang unik iaitu rantai berbatu Akek yang diikat bersama dengan gading gajah berbentuk taring, kecik comel je. Satu lagi barang tu ialah tanduk kucing... TANDUK KUCING?. Ya, betul tanduk kucing, kucing hutan lagi. Sempat saya mintak kebenaran untuk ambil gambar, tu yang saya tunjukkan kat atas tu.

Hah..apa pulak keistimewaan benda ni. Ikut kata Bob gading gajah tu bagus untuk tingkatkan keberanian dan kekuatan dalaman. Dalam keadaan realiti memang dia dah jadi beranilah,.. dia kata. Dia suka berburu binatang jadi sure tak takut punya. Cuma...kalau kawasan tu ada gajah, gading tu tak boleh dibawak sama. Nanti teruk kawan yang bawak tu kena lanyak. Apa yang selalu Bob buat ialah dia tanam gading tu awal awal sebelum masuk ke hutan.

Kata Bob, gajah memang boleh hidu bau gading dari jauh. Pernah satu kejadian tu, dia gi memancing dan terlupa nak tanam gading tu dan apa yang jadi ialah dia diserang gajah. Mujur dia selamat tapi helmet yang dia pakai penyek kena pijak gajah sebab bau gading yang dia bawak dan bau badan dia ada kat topi tu. Tambah Bob lagi benda ni saintifik! kalau tak caya tengoklah Discovery atau Animal Planet pasal cerita gajah. Gajah akan ambik masa lama menghidu bau tulang tulang gajah yang dah mati kat tengah padang di Afrika tu. Macam logik jugak kan.

Tanduk kuching pulak untuk jadi kebal. Untuk barang yang sekecik tu pun katanya dah orang tawar nak beli, dan mintak Bob jual ngan harga RM8000 tapi Bob cuma katakan 'taknak'. Susah nak dapat pasal apa nak jual. Bob ni dah pernah tetak tangan dia dengan parang dan tak lut, katanya la. Saya tengok tangan yang ditakek tu tapi tak nampak apa apa bekas la pulak. Bila saya tanya siapa yang tetak, kata Bob dia tetak sendiri..... sindiri pikiaqlah. Kalau la saya diberikan tanduk kucing tu dan ditawarkan duit supaya cuba jadi stuntman untuk buktikan kekebalan saya.......SORI.

No comments: