Monday, June 30, 2008

Ternak ikan keli

Em adalah singkatan bagi Effective Micro-organisme. Bahan ini adalah cecair yang mengandungi micro-organisma, bertindak sebagai penggalak pembiakan plankton, menambah kandungan oksigen dalam air serta mengurangkan bau kepada kolam ikan keli kita. Bagaimanapun cecair ini perlulah di campur dengan bahan lain terlebih dahulu supaya kadar keberkesanan EM tadi meningkat lagi. Apabila dah dicampur, EM tadi akan di peram selama seminggu supaya sebati dan mula dikenali sebagai EMAS pula. Haa... itulah bahasa bagi penternak ikan keli yang baru saya kenali semalam.

Semalam saya berkesempatan mengikuti satu kursus pendek sekerat hari sewaktu bercuti ala ala 'homestay' di Anak Kurau, Batu Kurau, Perak. Seronok dan puas sekali sebab dapat bercuti cara ringkas yang tak perlu hotel hotel, shopping shopping.. cuma lepak je. Ada la jugak beli beli, itu pun masa nak balik. Anak anak cukup seronok sebab sambil berehat dapat mandi sungai, main main ngan monyet; burung merak, anak lembu, ikan keli dan dapat pergi Zoo Taiping. Insyaallah kami akan berkunjung lagi pada masa musim buah pulak sebab seronok dengan sekitaran dan layanan di situ. Cuba lah.

Pasal ikan keli ni tadi, sebenarnya memang seronok bila dengar macam mana potensi dia di pasaran. Lagi seronok bila dengar cabaran membela ikan keli ni. Cerita membela ikan ni pun sebutannya ribu ribu ekor aje. Maklumlah masih diperingkat anak ikan lagi yang panjang cuma 1 setengah inci, timbang berat 700 gram aje dah dapat 1000 ekor kalau sekilo atau 2 kilo?. Puih!.. banyak tuh. Waktu kritikal sebenarnya sekejap aje, lebih kurang 2 minggu pertama, selepas tu insyaallah dah senang dah, buat 2 kali pengkelasan dalam dalam tempoh selang 2 minggu, bagi makan yang teratur, jaga air, tangkap dan jual.. dah setel. (ye ke?) Teori la. ha ha ha. Kalau ada rezeki kita tengok lah nanti.

1 comment:

PROJEK KELI KANVAS said...

Salam 1 Malaysia :)...nk tahu info sempoi dan best pasal ikan keli...mai singgah sini
http://kelipenang-aquamutiara.blogspot.com/