Monday, May 18, 2009

Batu Kelahiran Bulan Mei


Batu kelahiran diperkatakan bermula sejak Zaman Nabi Musa lagi. Diceritakan bahawa Nabi Musa memakai kalung berloket yang ditempa khas dengan 12 butir batu berwarna untuk tujuan berhubung dengan 12 kumpulan yang berada dibawah pemerintahan Nabi Musa.

Semejak dari itu orang ramai mula menciptakan kepercayaan bahawa adanya kesan terhadap orang yang memakai batu tertentu mengikut bulan kelahiran masing2. Mungkin ada benarnya saya tidak pasti, namun saya lebih berpendapat bahawa pada masa kini, kaitan batu dengan bulan adalah lebih kearah gimik bagi melariskan jualan.

Apa yang menyebabkan saya berkata begitu kerana setelah saya gabungkan kumpulan batu2 mengikut bulan2 ini dari beberapa buku yang berlainan, rumusan yang saya perolehi ialah hampir semua bulan mencatatkan batu2 dari warna yang pelbagai, cuma nama2 sj yang agak berbeza. kalu zaman dulu mungkin satu dua batu sahaja tetapi kini sudah melebihi 10 jenis batu yang berbeza.

Sebagai permulaan batu yang banyak dicatat sebagai bersesuai dengan mereka yang lahir di bulan Mei ialah batu Emerald atau zamrud dan Chrysoprase.

2 comments:

yasminyazid said...

Tak bape paham lah tentang batu...








hehehehehehehehe......

Krafdunia Design said...

kena banyak tanya dan banyak membaca la..