Tuesday, May 12, 2009

Batu Hijau



Zamrud. Petikan dari buku. Cantik warna batu ni.


Ada banyak batu dalam dunia ni yg kaler dia hijau. Ada tu memang dia sentiasa hijau sebab warna asas dia hijau. Ada jenis batu yg biasanya hijau dan ada jugak kaler2 lain selain hijau dan ada batu yg dari kaler lain cuma kadang2 je hijau.

Antara batu yg kaler dia mesti hijau, samada warna tu terang ke, gelap ke, tua atau muda cair ialah batu Zamrud, Peridot, Malachite atau Batu Pandan, Bloodstone, Moldavite atau batu meteor, Chrysocolla, Hiddenite, Dioptase, Uvarovite, Phrase, Alexandrite, Andalusite.

Gambar beberapa bentuk batu ni macam kat bwh ni. Ada yg saya punya sendiri dan yg tak berapa jelas tu saya petik dari buku Gemstones.

Andalusite. petikan dari buku.

Alexandrite. Juga petikan dari buku.

Batu Pandan. Ini saya punya, perhatikan ada bentuk LOVE kat tengah2 tu... original maa.

Zamrud juga yg ada dalam simpanan saya berasal dari Columbia.

Batu2 yang bisanya warna hijau tapi kadang2 terdapat jugak kaler lain ialah Batu Jade, Diopside, Aventurin, Nephrite, Prehnite, Serpentine dan Demantoid. Kalau ada org tunjuk kat kita batu yang kaler selain dari hijau dan dia sebut nama batu macam yg tersenarai ni, Insyaallah mungkin betul tu sebagai contoh.. Batu jade, ada jugak yg kaler putih, kuning, coklat. Jangan pulak cepat je kita kata dia bohong. Tapi kalau ada orang bawak batu merah dan dia kata Zamrud... haha, yg tu sah sah tak tepat. Itu secara ilmiah la kan, kalau dia nak kata makan tu minum atau minum tu makan pun sapa la kisah sangat janji masuk ke mulut... Cuma biarlah bertepatan dengan keadaan setempat.


Batu Akek. perhatikan pelbagai warna batu ni.


Jade Myanmmar. Yang ni hijau dia cukup cantik dan kalau tengok dengan mata sendiri... Perggh! orang Utara kata "Ayaq Mata"

Batu2 yang kadang2 hijau sebab batu jenis ni banyak terdapat dalam warna lain ialah, Akek, Watermelon Tourmalin atau Turmalin Tembikai, Berlian (ini memang sgt istimewa), Sapphire atau Nilam dan dikenali juga dengan nama Safir (pun special), Apatite, Zircon, Grossular, Garnet, Enstatite, Kornerupine, Sphalerite, Fliurite, Kyanite, Euclase dan Smithsonite.


Batu Peridot. Cantik dan jernih


Nampaknya ada banyak lagi nama2 batu lain yg tergeliat lidah jugak nak menyebut. Petikan nama ni saya ambil dari beberapa buku rujukan. banyak yg dalam nama orang putih. Saya masih sedang usahakan untuk terjemahkan nama2 ni dan masih tak siap2 la pulak, hehehe. Itula serba sedikit pasal batu hijau, bila ada lagi nanti sy update.


Moldavite, batu ni kejadian dia akibat dari ledakan meteor ke muka bumi. Haba dari proses jatuhnya tahi bintang tu nyebabkan galian2 sekelilingnya cair dan kemudian membeku semula.... jadila batu.


Bloodstone, batu ni warna asas dia ialah hijau dan yang dinamakan Blood atau darah sebab kadang2 terdapat bintik2 merah seakan2 darah melekat kat batu ni. Khasiat dia baik untuk darah juga.

3 comments:

en_me said...

ijo menawan..

yasminyazid said...

banyak sungguh gambar!

naha said...

saja saja tunjuk..