Thursday, October 16, 2008

Batu Siput

Ada seorang kawan saya ni, En. Yusof merupakan rakan yang rajin bersembang pasal batu dengan saya. Walaupun jarang2 jumpa tapi topiknya tak lari dari kisah2 batu dan kekadang cerita pasal kayu jugak.

Hari ini En.Yusof berkesempatan tunjuk kat saya dua jenis barang istimewanya yang dia sentiasa simpan dalam beg dompet dia. Satu ialah kayu untuk buah cincin dari jenis Teras Kelo hitam, kecik aje tapi nampak padat. Lama dah dia simpan bende tu dan masih belum diikat jadi cincin lagi. Satu lagi ialah batu siput iaitu kulit siput yang telah di canai menjadi sebentuk batu yang juga boleh di ikat untuk dijadikan cincin.



Menariknya kedua dua barang tadi, saya dimintak untuk uji secara kasar je bagi nak buktikan yang barangan dia tu benar2 asli. Kayu hitam tadi saya celup dalam segelas air masak nak tengok camana la agaknya kayu bertindakbalas ngan air..eh eh dia tenggelam la. Padat betul kayu tu, langsung takde nak terapung2 dulu ke, berpusar pusar dalam air tu dulu ke, takde. Plup! terus jatuh ke dasar gelas.

Batu Siput ni pulak, nampak ada pusaran bentuk siput kat permukaannya.Batu ni En Yusof dapat dari Indonesia dan tambah En. Yusof lagi, batu ni nyala dalam gelap dan kita boleh nampak cahaya hijau dia bila padam lampu. Ujian saya mudah je, cuma masukkan siput tu dalam laci dan tengok kalau kalau ada cahaya dia dan memang betul, batu siput ni dia ‘glow in the dark’ macam yang di jual kat kedai2 buku selalu tu, yang bentuk bintang la, bentuk binatang2 la, macam macam. Dari apa yang saya perhati dan kaji sikit2 tu nampaklah hasilnya iaitu siput tu memang asli dan dah dicanai kasi cantik siap dengan pusar siput, manakala yang glow tu tambahan je(nama lain photoluminescent) dan dah digilap juga kasi licin.





Apa khasiat dia tak tau la pulak... cantik sudah la. Saya berpesan pada En. Yusof kalau2 ada orang nak pertikai kononnya siput tu tak asli la, tak tu la, tak ni la, biarkan je sebab yang penting kita ada bende tu dan dia tak de.

No comments: