Wednesday, September 24, 2008

Pakai Batu Boleh Jadi Apa?

Pembantu saya Halimah bercerita, katanya ada seorang hamba Allah lelaki ni datang ke gerai kami untuk melihat lihat batu/Kristal yang kami ada. Lelaki ni membelek belek batu2 yang ada tu dia sambil membaca juga nama nama batu tersebut serta nota ringkas yang kami catatkan mengenai kesan batu2 ini terhadap tubuh badan.

Dalam pada masa jejaka ni sibuk membelek belek batu tu tiba tiba je keluarlah pertanyaan cepumas dia , “ pakai batu ni boleh jadi apa kak?” Hah ! Satu soalan yang Halimah tak tahu apa maksud dia. Biasanya orang akan bertanya tentang khasiat batu dan kami akan cuba jelaskan kegunaan batu2 ni, tindakbalas dia secara saintifik dan ’sainsfizik’, ikut kata seorang rakan yang belajar kaedah colour vibration. Antaranya ialah kesan batu Amethyst kepada orang yang sering kali kena migrain teruk, dapatlah kurangkan sikit, batu Tiger’s eye pulak, baik untuk sendi, tulang dan paru paru dan lain2 batu yang berbeza keistimewaannya.

Jadi berbalik kepada pertanyaan mamat tadi tu, Halimah yang dalam keadaan fening fening cuba nak memahami maksud kawan tu terjawablah juga soalan tadi. Ditanyanya semula dalam nada ingin tahu “ Eh! awak nak jadi apa?” Orang yang ditanya tadi terdiam, tak tahu la pulak pasal apa. Mungkin dia belum tergerak nak tanya soalan lain lagi atau dia tengah betul2 berfikir dia nak jadi apa sebenarnya. Wallahualam.

No comments: