Monday, September 15, 2008

Batu Madu

Batu Madu, kisahnya pernah saya ceritakan satu ketika dulu dalam tajuk 'Batu pun nak makan – lapar agaknya'. Batu Madu ni milik kawan saya bernama En.M, mengikut cerita tambahannya, batu ni asal usulnya didapati dalam madu lebah yang diambil melalui seseorang. Sebab dapatnya pun dari madu maka mula mula lagi dah diagak agak bahawa batu ni tentu manis dan En M pernah jilat batu ni untuk mengesahkannya dan ikut kata En M memang betul rasanya manis. Tapi tak beranilah pulak kawan saya ni nak jilat selalu selalu sebab dia takut batu tu mengecut macam gula gula pulak.

Saya selalu dengar cerita cerita menarik pasal batu batu ni dan cara mana benda ni diperolehi. Ada kalanya cara batu ni didapati agak pelik dan berbagai bagai, yang macam tak masuk akal pun ada. Tapi sebagai peminat batu saya akan terus mencungkil lagi kisah kisah menarik ni untuk rekod dan ilmu pengetahuan. Walau cara mana sekalipun batu batu ni orang dapat saya akan cuba mengenal pasti jenis batu batu tersebut dari sudut pengetahuan saya yang kebanyakannya saya pelajari secara berguru dan pembacaan.

Berbalik kepada En M ni semula, pada kali pertama dia datang berjumpa saya dulu, batu tu diikat dengan besi putih biasa, kemudian En M bertcadang untuk menukar rumah cincin Batu Madu tersebut kepada rumah cincin yang lebih baik lagi dari jenis perak (silver) pulak. Alhamdulillah, cincin baru tu dah pun siap dan dah pun dia ambil minggu lalu. Gambar cincin baru ni ada dibawah.



1 comment:

Anonymous said...

salam ziarah...asrikelantani.blogspot / firus@turquoise gallery