Tuesday, October 21, 2008

Kehebatan 10 Cincin

Ada seorang kawan/pelanggan saya ni, wak jawa yang saya panggil Wak Samsudin. Orangnya dah berumur, saya rasa2 la dalam lingkungan 50 ke 55 ada kot, tapi sentiasa nampak muda dan hansem je. Nak tau rahsia dia? entah saya pun tak tau sebab tak pernah tanya la pulak. Tapi 4 bende yang saya perhati wak ni selalu buat iaitu sentiasa tersenyum, tak pernah nampak dia marah2 atau komplen2, yang ketiga jalan dia laju betul macam nak kejar masa sangat2 dan yang keempat sentiasa memakai 8 bentuk cincin di jari. Yang takde cincin cuma di kedua2 ibu jari je.

Saya pernah sekali tu tanya wak ni, "wak pakai cincin banyak2 ni tak kisah ke wak kalau2 orang pandang semacam je kat wak?" tanya saya. Wak Samsudin pun jawab, "ish ish apa yang ngko nak risau pasal orang nengok ngko pakai cincin, bukan aku curi, aku beli, kadang tu orang bagi, ada jugak orang tuko ngan cincin yang aku ada, apa nak kisah" jawab wak tu. "Ye la wak, kan wak pakai banyak tu sampai 8, biasa orang pakai 2, satu kiri satu kanan, masuk 3 dah rasa rimas" saya cuba pancing wak tu lagi. Apa dia jawab? "tu la ngko tak tau! ni aku pakai 8, aku penah dapat duit bila aku pakai 10 cincin lagi, bukan sikit tau" balas wak. "Wah! special tu" saya teruja, "cerita la sikit wak" saya mintak story lebih. Maka wak tu pun bercerita lah…

Alkisah … nak dijadikan kisah… Wak Samsudin ni pergi ke Pasar Jawa Klang sebab nak beli bekalan meniaga. Wak ni jual ubi goreng, keledek goreng ngan pisang goreng kat depan Pusat Perubatan Selangor (SMC) di Seksyen 20, Shah Alam. Pasar Jawa Klang ni memang terkenal sebagai pusat cari bekalan lah selain dari Pasar Klang jalan Meru. Elok sampai je kat pasar tu wak ni pun tolak la motor dia nak cari parking. Oh ya wak ni ada kreta tapi senang kesana kemari dengan motor, cepat dan jimat katanya . Sampai kat tempat parking tu kebetulan ada la pulak 3 ke 4 orang budak2 muda ala2 mat rempit gitu, menurut kata Wak Samsudin lah. Berlakulah upacara tegur menegur, sapa menyapa yang hangat.

“Wak, wak tak hebatlah”. Tetiba je keluar dari mulut salah sorang bebudak tu. Terkejut wak tu, pasal tak semena mena keluar kata kasar dari orang yang dia tak kenal. Dia pun Tanya la balik, “ Ya wak tak hebat, ngko apa ada hal?” . “Ya la.. wak tak hebat, pasal apa pakai 8?, pakai la 10.” Dibalas semula bebudak rempit tadi. Wak Samsudin jadi terpinga pinga sebab tak paham mulanya apa ke bende yang budak 4 orang tadi maksudkan. Bila dia perasan semuanya pasal cincin yang dia pakai rupanya, dibalas semula, “Ya la aku tak hebat, tapi ngko orang kenapa?, sukati aku la nak pakai berapa pun”. Saya sempat bertanya wak tu samada dia marah ke tidak bila budak2 tu tanya macam tu, dia jawab “nasib baik la wak ni penyabar boleh ‘maintain cool’ la ya, jadi aku layan aje budak2 tu nak nengok sampai kemana”. Pergh! Hebat, kalu saya agaknya dah melayang topi keledar dah bila soalan tak tentu pasal keluar atau pun paling tidak, takyah jawab … belah je.

Lepas tu budak2 tu sambung agi, “Wak kalau hebat wak pakai la 10 cincin, penuhkan sepuluh jari baru la hebat”. Dijawabnya, “tak kisahla aku nak pakai berapa pun, tak hebat ke apa ke, tapi yang ngko orang sibuk sangat pasal apa”. Budak2 tu jawab balik, “wak kalau hebat, pakai la 10 cincin, ni ada 200 ni, ambik la, pakai la 10". “Tersentak aku, budak2 mat rempit ada banyak duit ke? siap nak cabar2 lagi” kata wak kepada saya sewaktu bercerita. “aku jawab, aku kata simpan la duit tu, banyak tu buat bende lain lagi baik, tak usah nak peduli2 pasal hebat2 ni” wak kata. Rupa rupanya tak habis lagi, dicabar lagi sekali wak tu dek budak2 nakal tapi banyak duit ni. “macam ni la wak, wak ambik duit tu…, wak pakai 10 cincin, duit boleh cari wak, 200 apa ada hal”. “Tak usah….” Kata wak. “pakai la wak, 10 tu, ha ha ha, ambik duit tu..ha ha ha”. Wak dicabar terus.

Jeng jeng jeng, wak dah mula naik geram, apa lagi wak ni pun selak la baju dia ke atas, dia ada pakai beg pinggang kat tengah2 perut dia dan ada beg pouch kecik kat tepi pinggang dia macam pouch orang letak kotak rokok tu. Rupa rupanya wak ni pengumpul cincin, kat pouch tepi tu ada segenggam cincin koleksi dia dan dalam beg pinggang dia ada 2 ke 3 genggam lagi cincin macam macam pesen. Bayangkan kalau sekali genggam kita yang biasa2 ni boleh kaut dalam 15 ke 20 cincin, apa lagi tangan wak jual pisang goreng yang lagi besar genggam dia tu walaupun orang nya rendah je.
“Dah dia sibuk sangat, aku ambik duit 200 tu, aku masuk dalam kocek, lepas tu aku bukak beg, aku ambik 2 cincin, aku sarung kat dua2 ibu jari, pas tu aku cakap kat bebudak tu TERIMA KASIH! ASSALAMUALAIKUM, …aku belah, tak jadi nak beli keledek hari tu. Dah untung ,jadinya waku tak meniaga la satu hari …ha ha ha. terpinga pinga dia orang” Demikian lah kata Wak Samsudin. Terdetik di kepala saya kata2 'who has the last laugh'.

Sememangnya wak ni ada banyak cincin kat beg2 dia tu, saya dah tengok pun. Dan kata Wak Samsudin, kat rumah dia ada sebalang lagi cincin yang dia dah tak tau mana nak letak. Saya sempat juga dapat sedikit imbuhan sebab wak tu ada la jugak beli beberapa cincin yang saya jual dan saya belikan kotak cincin jenis bercermin untuk dia simpan sebahagian koleksi cincin yang dia ada tu. Ada banyak lagi yang belum dapat bekas simpanan yang baik. Demikian lah cerita seadanya

No comments: