Thursday, October 23, 2008

Penjaga Batu

Seronok bila dapat dengar cerita2 tentang batu. Bukan seronok amende saja suka2 dengar sambil ambik tau satu cabang ilmu baru yang boleh didengar tapi tak perlu dan tak usah amalkan lah. Maaflah kalau ada sesiapa yang tersinggung pulak sebab ini pendapat serta pegangan peribadi saya.

Cerita mistik batu kali ni begini, ada la sorang ni datang ke tempat saya dengan gaya yang nampak macam tercari2 sesuatu. Camana la agaknya gaya orang tengah tercari2 benda yang dah terbentang atas meja ya? Cuba la bayangkan… sambil membongkok sikit, panjang je leher dia toleh sana tengok sini tapi tak jumpa benda yang dicari,bayangkan.... ha ha ha ..memang cam tu la leher dia…. Tapi orang ni special sikit, sambil tercari2 tu, sambil tu la jugak dia bukak tapak tangan dia, sebelah kanan, haa.. ya sebelah kanan, dikembangkan, terbukak luas sambil dilalukan atas sebahagian cincin saya yang dah memang tersusun cantik dalam bekas dia.

Saya rasa pelik la jugak dan gatal2 mulut ni bertanya la kat orang tadi tu, “ buat apa bang? macam scan bende2 tak nampak je”. Tanya saya sambil tersengih menunggu jawapan. “Hah! Itu la ngko tak tau, cincin ni ada isi tau!” dia jawab balik. WAH! canteeek! Ini sudah ada peluang baru untuk korek ilmu dari brader tadi, suara hati saya menjerit. Saya tanya cepat2 kat brader tu, “isi apa bang?”. Pendek je pertanyaan saya sebab setakat ilmu cetek tentang batu yang saya ada ni, batu mesti la isi dia batu jugak, ya tak?. Jadi saya cakap lagi apa yang saya rasa dalam hati, “eh,eh.. batu mestilah isi dia batu, tak kan kayu pulak bang?” Abang tu tak terus jawab, dia mendongak, berhenti sekejap sambil berdiri tegak, lepas tu tarik nafas panjang pulak.

Kemudian sambil tersengih brader tadi mula bercakap, dia kata, “bila kita scan cam ni… (sambil menunjuk cara macam mula2 tadi).. kita boleh rasa macam ada satu tarikan magnet kat tapak tangan kita, itu tandanya… ada penjaga kat dalam cincin ni, kalau tak rasa….. maknanya cincin ni kosong la”. Sambil dia bercakap tu dicapainya satu cincin yang ada dalam kotak di atas meja saya. Lepas tu dia sambung lagi, “kalau kosong macam cincin ni… (sambil mengunjukkan cincin yang dipegang tadi kepada saya) kita boleh la masukkan penjaganya….. paham?” “Oooooo …..” panjang O saya, dalam hati saya berkata.. “ada jugak bende macam ni ya…”

Saya cuba nak korek lagi maklumat2 yang baguih lalu saya tanya dia soalan cepugangsa, “kalau dah ada penjaga, apa pulak kelebihan dia bang?” Soalan ni konon2 untuk pancing dia bercerita lagi pasal mistik batu ni, tapi….. tau apa dia kata lepas tu……. “Hah! cari sendiri.” Sambil tersenyum dia berlalu………Alahai!.

No comments: