Wednesday, December 21, 2016

Cerita Tentang Berlian

kredit atas gambar pinjaman 

Izinkan saya berkongsi sedikit komunikasi saya yang saya fikir baik sebagai satu maklumat. Sebelum itu saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Pun M yang bertanya kerana soalan yang diajukan sangat baik dan berbentuk ilmiah.

[6:38PM, 26/01/2015]
Salam En. Naha. Saya sudah lama mencari cincin permata biru dan dalam pencarian saya itu, terjumpalah batu serai. Melalui Google saya dapat tahu Batu Serai asalnya dari pokok Serai. Betul ke? Atau sebenarnya batu sintetik macam Cubic Zirconia? Satu lagi,  boleh encik whatapps saya gambar stok cincin wanita yang berbatu biru? Kalau ada yang saya berkenan, bolehlah saya singgah beli. Sudah lama saya mencarinya..

[6:38PM, 26/01/2015]
 naha mz: Waalaikumsalam.
Terima kasih kerana sudi membaca Blog saya itu.

Mengikut jalan yang diceritakan batu serai dapatnya hasil dari mencabut pokok serai wangi yang sedang berbunga. Namun proses mencabutnya perlu dilakukan dengan beberapa amalan tertentu serta bersyarat. (Kita tangguhkan perbincangan ini ya)

Dari sudut nilai perbatuan, batu serai hanyalah dari jenis kaca, malah ia tidak tergolong dalam kumpulan sintetik. Menariknya, batu serai yang terdapat di pasaran ini datang dalam pelbagai warna dan cantik. Sesetengahnya mempunyai kilauan yang tinggi. Satu yang pasti, setiap batu serai yang dimiliki itu mempunyai cerita unik yang tersendiri dan itu lebih tak ternilai berbanding harga yang dipamerkan.

Kisah Batu Serai boleh dibaca disini : http://towkeyemas.blogspot.my/2008/09/batu-serai-1.html

Mengenai batu nilam pula, saya ada beberapa stok, insyaaAllah akan kita wassapkan.

CikPuan M boleh singgah pada bila bila masa dan tak perlu tunggu rasa berkenan dulu. Untuk CikPuan M, izinkan kami lakarkan dan buatkan satu cincin biru mengikut citarasa cikpuan sendiri. Biarkan orang lain pula yang ingin meniru design yang cikpuan M ilhamkan.

Kami yakin design yang datang dari hati sendiri itulah yang kekal dipakai bila siap nanti.. insyaaAllah.


[6:39PM, 26/01/2015]
Ok. Jadi, Batu Serai dari jenis silika lah ye? Bagaimana dengan Batu "Kulit Berlian"? Adakah itu hanya sekadar nama atau memang datang dari sebahagian berlian?


Menarik soalan ini.

Berlian ni datangnya dalam bentuk kristal seakan akan 2 bentuk piramid yang bercantum bahagian dasarnya. Namun, ada juga keadaan, dimana bentuk aslinya tidak mengikut sistem bentukan kristal sebagaimana biasa.


Image result for intan
gambar Berlian asal dipinjam dari batucincinakik.com
Bila dipotong mengikut bentuk yang dikehendaki, biasanya akan ada lebihan 'terbuang'. Ini yang dikatakan kulit berlian. Bagi tukang potong yang handal, lebihan ini pun boleh dicanai lagi untuk dapatkan berlian halus yang cantik.

Zaman dulu, kulit berlian ini adalah yang dipanggil "intan". Cuba perhatikan cincin orang lama, berliannya nampak macam berkeping keping atau kadangkala seketul seketul. Kurang berkilat serta kurang menyinar kerana tidak diberikan potongan berseginya, namun ia tetap lebih berharga dari kaca. Kulit berlian dan intan bagaimanapun, kalau diuji secara saintifik, sepatutnya dapat memberikan bacaan sama seperti bacaan sebutir berlian juga.

Salam hormat
Naharuddin Mohd Zain
Krafdunia Design
013 274 8495
naha_mz@yahoo.com

No comments: