Friday, October 19, 2012

Kisah Geliga Ular dari Seorang Pembaca


Ada orang mengatakan bahawa batu diatas ini ialah geliga ular. saya cuma kenal batu ini sebagai Unakite atau nama lain Epidote. Nama dalam bahasa melayunya saya tak tau, harap kalau ada sesiapa yang tahu bolehlah berkongsi maklumat dengan saya.

mengenai kisah geliga ular ni, saya paparkan dibawah ini. Saya cuma mengedit line spacing dan tanda berhenti sahaja supaya senang dibaca..

Assalammualaikum abg,
nak bagi tau apa yg saya tau, saya hanya insan biasa... saya pohon maaf sebelom saya nak huraikan apa yg saya tahu... geliga ular memang ada, yang saya tengok geliga ular tedong selar, dia bkan batu ataupon bkan plastik, bila malam ia bercahaya warna hijau, KUASA ALLAH S.W.T. bila cerah ia macam biasa, x payah disuluh lampu.

Kalau kita kaji habitat dia balik, mata ular terang di waktu malam... betol apa yg abg cakap, jangan kita jatuh syirik, klau diizinkan ALLAH, maka baik larr dia, klau x diizinkan ALLAH, maka kita kna percaya pada qador dan qodar, mungkin sampai ajal nyawa kita, klau nak kata ubat, ambil air segelas, baca bismillah, pohon kepada ALLAH TAALA agar di sembohkan penyakit hambamu ini, dengan seikhlas hati, INSYAALAH, klau diizinkan ALLAH S.W.T, sembohlah penyakit tu, macam 2 larr ngan ubat doktor, kita makan ubat baca bismillah, ya ALLAH ya TUHANku, sembohkanlah penyakit ku.... macam 2 larr geliga tersebot, kita hanya mampu berikhtiar, semboh ke x semboh kuasa ALLAH... setiap penyakit ada ubatnya, ALLAH suruh kita berikhtiar mencarinya...

Nak dengar satu cerita x, betol x betol hanya ALLAH MAHA MENGETAHUI, terserahlah kepada yg mendengarnya, di indonesia ada skolah pondok ataupon pondok untuk org yg nak mendalami AGAMA ISLAM, orang cerita, betol ke tak betul, bkan kuasa saya, jadi di situ ada ular tedong selar bergaduh, dengar kata ular tedung tu besar,jadi ular tadi berebut geliga, hamba ALLAH yg berada di pondok tu nak mengambil geliga tersebot, ia hanya manusia biasa mcm kita, x termampu nak ambil geliga tersebot, jadi ia pon minta dengan ALLAH, dia nak geliga tersebot, dia berzikir, memuji ALLAH, segala pujian untukNYA... mungkin beribu, mungkin puluh ribu, mungkin ratus ribu, mungkin juta, dengan hati yang ikhlas... geliga itu sampai di tangan hamba ALLAH tersebot, bertapa susahnya nak dapat.

Dengar cerita, geliga itu sampai di malaysia, ada seorang hamba ALLAH menjual kepada hamba ALLAH yg berada di KEDAH, xpayah larr saya nak gtau nama, ia menjadi satu rahsia dihati saya, hamba ALLAH nie pon bg larr duit tersebot, nak tau apa yg hamba ALLAH nie buat dengan duit tersebot, dia sedekah kepada masjid dan terus hilang tanpa dikesan, hanya ALLAH MAHA MENGETAHUI, jadi hamba ALLAH nie memang jalan kewajipan dia sebagai umat islam, sembahyang lima waktu, wat baik, suka bersedekah, berubat org dengan izin ALLAH taala... NABI pernah berkata barangsiapa x sembahyang, ia bukan umatku... klau kita nak tau hati kita nie islam ke x, dari sembahyang larr..... dulu hamba ALLAH nie susah, sekarang alhamdulillah ia senang dan pandai berubat dengan izin ALLAH S.W.T. xda sen2, 12 ringgit suku larr, mengarut!!! nak sedekah ke xnak ke, dia tetap syukur alhamdulillah, macam nie larr kita nak cari.... untuk dijadikan guru atau teladan hidup beliau....

jadi kita jangan lah sangka buruk kepada org, walaupon ia buruk mcm mana sekali pon, terus terang saya cakap, iman saya mcm air acar... tapi saya bersyukur kepada ALLAH kerna tidak masuk ajaran sesat, nyaris2 saya nak masuk, hamba ALLAH nie larr selamatkan saya dengan izin ALLAH... ALLAH masih sayangkan saya.

Betol cakap abg, jgn kita percaya pada batu, apa yg baik datang dari ALLAH, yg jahat dari kita sendiri, kerana percaya pada batu larr saya jatuh syirik, dan saya hanya manusia biasa yg jahil dan x sempurna, saya hanya mampu berdoa dan minta ampun kepada ALLAH S.W.T, ya ALLAH ya TUHANku, aku merayu kepada MU agar engkau mengamponkan dosaku samada sedar ataupon tidak sedar...

Di sini saya nak bagitau, apa2 pon datang dariNYA... sesiapa yg baca artikel ini, saya memohon ampun dan maaf sekiranya saya terkasar bahasa dan sebaliknya samada darjatnya yg tinggi pada saya ataupon rendah pada saya ataupon sama mcm saya, yg baik datang dari ALLAH, dan yg bruk datang dari saya.... maafkan saya, sekian, assalammualaikum.... saya doakan kepada ALLAH semoga kalian sihat dan berjalan diatas landasan yg benar.....

ada banyak lagi gambar batu unakite atau epidote ni seperti dibawah ni..

antara khasiat yang diketahui ialah ianya baik untuk otak, jantung dan perut iaitu baik bagi proses pencernaan.


2 comments:

fauzi said...

Batu geliga ular. Confius. Tapi seperti ada kekebalan namun tiada ciri2 bertemankan jin or lain2.tiada sebarang perubahan yg pelik sebelum dan selepas memiliki brg tersebut.geliga ular tedung ni dah dibuat ujian khusus secara biasa yg mana gengam n sipemakai dcucuk jarum.apa yg saya dapati tekanan yg saya buat secara logiknya sipemakai sepatutnya dah sakit dan jarum dah menembusi lapisan kulit. Namun menghairan beliau tidak sakit. Kemudian gengaman dlepaskan didapati kulit beliau mpunyai lubang cucukan jarum n kemerahan serta merasai sakit. Bolehtak admin komen berkenaan hal ini?

cshhing chan said...

mc mn blh dapat geliga ni...