Monday, November 19, 2012

Tempah Cincin



Pertanyaan biasa.. Boleh tempah cincin? Perhiasan lain pun boleh! Insyaallah.. lagi banyak lagi saya suka.. hehe (maaf ya).. tuan akan suka, puan lagi suka..

Saya juga masih lagi mendapat banyak pertanyaan yang sama iaitu ingin mengetahui samada seseorang tu boleh memiliki cincin yang hanya dia seorang sahaja yang ada dan jawapan saya ialah Ya dan Tidak. Kenapa begitu? Sebabnya, saya sendiri hanya membuat cincin yang direka khas untuk seseorang itu hanya sekali sahaja bagi tujuan eksklusiviti penempah tersebut.

Insyaallah saya tidak akan membuat paten yang sama yang dilukis khas tadi. Oleh yang demikian bolehlah pemilik tadi mengaku bahawa beliau seorang sahaja yang memiliki design tersebut. Namun sekiranya ada orang lain yang menggunakan paten yang sama dan menempah ditempat lain, maaf tak dapek den nak menolong. Ini kerana saya belum sampai peringkat untuk mempatenkan design saya bagi tujuan mengekalkan harga patut. Insyaallah sampai masa akan saya usahakan juga... itu matlamat saya untuk pelanggan.

Namun, kebanyakan masa para pembuat cincin atau barang kemas kecil kecilan terutamanya, jarang sangat mempatenkan hasil kerja mereka kerana boleh dikatakan design cincin ini berupa rekaan kraftangan dan idea menghasilkan rekaan terlalu banyak!.. cubalah "google" atau buat carian di internet, taipkan cincin atau ring... cukup. Melambak lambak keluar gambar cincin. Boleh tiru saja.. saya biasa buat. Cuma nantikan hasilnya saja samada OK atau tidak.. insyaallah saya punya berkualiti sebab saya cerewet bahagian kualiti.

Sekali lagi biar saya katakan bahawa nak tempah cincin? Boleh saja.. nak design sendiri? Pun boleh.. insyaallah saya sangat seronok kalau dapat "Merealisasikan Impian Permata Impian" tuan puan. Kalau suka boleh lah lawat FB saya ni kat sini : https://www.facebook.com/NahaBatuPermata?ref=hl

No comments: