Sunday, November 15, 2009

Batu Baiduri Bulan yg Bercahaya


Semalam sewaktu bersarapan di Pasar Klang dgn anak bongsu saya, saya didatangi seorang kawan baru. kami terus bersarapan bersama sambil berbual2 dari satu topik ketopik yg lain sehinggalah sampai ke topik kesukaan saya.. apa lagi kalau bukan batu.

Kawan saya ni memakai sebentuk cincin batu Baiduri Bulan yg berwarna putih, tak berapa jernih tapi menarik. Specialnya batu ni datangnya terus dari langit. Langit atau awang awangan saya tak tanya la pulak, tapi katanya batu tu jatuh betul2 didepan dia.. siap berikat dalam bentuk cincin. Kalau dilihat pada bentuknya, saya katakan itu cincin wanita... tapi tak kisahlah.

Selepas pakai batu Bulan ni beberapa lama, kawan saya ni dapat rasakan yang ada perubahan pada sistem pernafasan dia, bertambah baik. Kawan saya ni perokok tegar, katanya sebelum ni nak bernafas pun agak ketat je rasanya tapi kini dah agak lega.

Seperkara lagi yg menarik tentang batu Baiduri Bulan kawan ni, dia kerap membasuh batu tu dengan air hujan dan air embun. Itu adalah mengikut petua seorang guru yg dirujuknya sebaik dapat batu special dia tu. Ikut kata guru kawan saya ni, membasuh batu tadi akan memulihkan tenaga dalaman batu dan dapat meningkatkan khasiat batu. Batu itu akan diketahui keberkesanannya bila ia mula mengeluarkan cahaya waktu bulan mengambang, tambah guru tadi tu, kata kawan saya lah.

Jadi.. apa yang kawan saya ni buat ialah bila tiba waktu bulan mengambang penuh, dia akan masukkan batu baiduri tadi dalam gelas berisi air hujan yg ditadah, ditapis serta simpan dan kemudian letak atas bumbung kereta dia. Lepas tu mula perhatikan dan tengok perubahan batu dia tu. Sah! kata kawan saya tadi, air jenih dalam gelas tu mula bercahaya dan semakin terang cahaya dalam air tu. Dia tak dapat nak ungkap apa2 sebab kagum dan kalau dikeluarkan batu Baiduri Bulan tu dari gelas berair tadi, cahaya dalam air tu akan hilang dan air dalam gelas nampak macam air bisa saja... SPECIAL.

2 comments:

rizalsaid said...

salam en naha,

saya memang peminat batu lebih lagi batu moonstone..cuma saya nak kepastian batu moonstone ni memang batu baiduri bulan atau sri bulan?

naha said...

Salam rizalsaid: lambat betul saya nak jawab, saya selal terlupa kat bahagian komen ni..

ramai yang memanggilnya baiduri bulan dari sri bulan