Monday, January 26, 2009

Break thru?

Sudah 10 tahun saya melepasi gawat 1998 yang amat memeritkan. Jatuh dalam bisness yang agak besar ketika itu sangat saya rasai hingga kini. Gawat sebenar berlaku tahun 1997, letusan belonnya berlaku setahun selepas itu. Saya meletup bersama2 dengan letupan ekonomi. Ada yang kata kejatuhan ekonomi tahun itu adalah jenis "V" iaitu tajam junamnya dan tajam juga naiknya. Entahlah... rasanya lama sungguh untuk dapat semula keyakinan anjakan dalam bisness yang hilang dulu tu, mungkin benar bagi sesetengah ushawan lain.

Kini ini putaran roda gawat datang lagi, tahun lepas 2008 adalah gawat sebenar dan letupan belon adalah tahun 2009 ni. Saya sudah rasa yang paling bawah dalam hidup berbisness ni dan tak mahulah jatuh lebih bawah lagi dari tu. Syukur kerana dah terbiasa dengan apa yang takde jadi perbelanjaan paling minima boleh saya atau senang kata kami sekeluarga dah pandai sesuaikan dengan keadaan. Jadi gawat kali ni dapat kami bertahan dengan budget terhad. Apa pun doa saya tentang bisness ni biarlah ia meletup lagi cuma dengan keadaan yang reverse. Kalau dulu letupan negatif kali ni saya berdoa dan terus berdoa agar letopnya positif...

Dan beberapa hari lepas saya diminta untuk melakarkan satu set barangan kemas berbatukan Nilam. Dalam kalut serta kerastangan, lukisan saya dapat diterima dengan sedikit ubahsuai, cadangan harga saya juga diterima dengan sedikit buffer sekiranya ada perubahan pada harga pasaran batu permata dan emas (harga emas semakin menaik nampaknya). Maka saya kenalah buktikan bahawa memang sepatutnya tahun ni sya kena meletop. Biarlah kali ini ia menjadi 7 tahun lembu gemuk bagi saya, setelah merasai 7 - 10 tahun lembu kurus. (Kisah Nabi Yusuf) Biarlah ia sesuai (la kot) dengan tahun Ox bagi orang2 cina.

Adakah yang tadi tu satu projek break thru? Insyaallah.. saya yakin dengan pemberian Allah. semoga berkat doa rakan dan kawan juga banyak memainkan peranan untuk terus menggapai impian dalam bisness.. Ameen.

2 comments:

Dee said...

All the best for your break thru Uncle.. Semoga letopnya satu letupan positif yang hebat dan mantap!

naha said...

Tq Dee, semoga kita sama2 dapt merasakannya... jgn lupa web tu ya.