Tuesday, December 9, 2008

Merah Air Batu Delima

Ramai sangat orang yang bertanya mengenai batu delima yang bila dimasukkan dalam segelas air jernih, airnya bertukar menjadi merah dan jika dikeluarkan batu tadi tu, airnya kembali jernih. Batu delima ni di kenali sebagai Delima Merah atau kadang2 disebut Mirah. Ramai yang mengiakan kewujudan batu delima yang boleh memerahkan air ni sedangkan bila ditanya "pernah tengok ke?" jawapan yang pasti "tak....orang kata". ha ha ha apo nak dikato.

Perihal batu ni, yang pasti kalau batu delima asli yang datang nya dari tanah maksud saya digali oleh pencari pencari batu samada kat Myanmmar ke Thailand ke atau kat mana2 pelusuk dunia, tak mungkin boleh batu tadi tu menjadikan air putih bertukar kaler dia, lepas tu bila dikeluarkan batu tu airnya jadi macam biasa balik. Dari cerita2 yang ada pun sebenarnya batu yang boleh menjadikan air jenih kepada warna merah adalah "Batu Mistik". Kenapa batu mistik? sebab kalau dia batu delima yang digali, maka sudah tentu telah diserapkan dengan pelbagai jampi serapah dulu baru jadi. Kalau bukan batu asli yang digali, maka betullah macam yang saya kata dari awal tadi, batu asli (tanpa gangguan/tambahan mistik) tak mungkin boleh jadikan air bertukar warna.

Cerita2 mengenai kewujudan Batu Delima merah di Indonesia pun tak kurang hebat dan cukup banyak diceritakan, itu pun bukan oleh orang Indonesia tapi orang Malaysia pulak. Macam yang saya kata batu mistik sebab belum ada cerita yang mengatakan bahawa batu delima merah ini diperolehi sewaktu menjalankan kerja2 mencari batu yang merupakan mata pencarian dia, melainkan kalau dia yang gali,itu kerana dapat mimpi semalam. Dalam mimpi tu, datangnya orang tua berjubah putih, berjanggut putih dan berserban putih berpesan supaya digali kat sekian sekian tempat pada sekian2 waktu. itulah mistiknya. Dari kebanyakan cerita mengenai batu delima merah ni, yang selalunya jadi tuan punya adalah orang yang latarbelakangnya ada kaitan dengan kerja2 berjumpa bomohlah, kiyailah atau orang2 alim yang kononnya doa dia orang sangat makbul. Itu lah mistiknya.

Yang terbaru saya dengar... jeng jeng jeng. batu delima merah ni memang ada, dan setiap tahun akan keluar sebanyak 7 biji aje. Bukan kat Indonesia, lagi bukan kat Malaysia tapi kat Tanah Arab. Negara yang mana, kawan saya ni tak cakaplah pulak, tapi kat tengah2 padang pasir. Sebab apa padang pasir, sebab batu ni cuma muncul kat celah kuku unta. Tambah kawan saya lagi, batu delima ni asal usulya adalah dari tempat yang sama dengan batu Hajaral Aswad. Hah! kan dah kata..... mistik juga, bukan batu dari planet bumi jugak.

Namun saya nak kongsi cerita jugak pasal sorang yang saya panggil dayak sewaktu berniaga kat pasar klang satu masa dulu. Sebab apa dayak, sebab orang ni selalunya berpakaian kemas siap dengan ketayap dan kadang2 bertukar pakaian ala2 red indian, tak berbaju cuma berseluar pendek siap dengan lilit kepala pulak. Orang ni dakwa ada batu delima yang boleh tukarkan warna air. Tiap pagi dia akan letakkan segelas air warna merah yang dalamnya ada batu delima, katanya lah. Saya pernah mintak dia keluarkan batu tu supaya kita sama2 tengok airnya jadi putih ataupun tidak tapi lain pulak yang saya dapat. Dimakinya saya depan orang ramai sambil mencabar saya membayar tunai sebanyak RM2800 kalau betul2 nak tengok air tu jadi jernih semula. Siapalah yang bawak duit sebanyak tu untuk bershopping bende2 pelik kat pasar melainkan orang2 yang beli lauk untuk meniaga kedai makan.

Pada masa tu saya tak berhajat langsung nak bergaduh tambah2 lagi depan orang ramai. Daripada menambah malu pada diri kita biarlah dia dengan dunia pembohong dia. Apa yang pasti ialah warna merah air segelas tu sebab warna dakwat atau inci merah yang dititik awal2 lagi, sebab tu dia rasa marah bila orang mintak dia keluarkan batu tu. Sebenarnya saya memang dah perhatikan dayak tu lama cuma saya takde apa2 urusan dengan dia apatah lagi nak ganggu dia berjual tu. Malah saya pernah pesan kepada sorang kakak menjual tudung supaya intai cara2 dayak ni merahkan air dalam gelas tu dan sememangnya itulah modus operandi dia.

Itulah,.. yang sedihnya ramai lagi orang2 yang taksub sangat dengan bende2 pelik ni sampai nak cari sangat2 untuk dibuat tangkal, pelaris ubat kuat dan macam2 lagi. Elaklah, jangan sampai jadi SYIRIK sebab percaya kat bende2 Khurafat ni.

4 comments:

C+plus said...

naha saya punya batu merah delima asli dan saya bersedia menunjukkan batu tsb pada anda bila anda berniat membeli dan apabila itu tidak asli saya bersedia menanggung akibat badi kebohongan saya.mengenai kasiat mistis (kebal maupun apapunjuga saya tidak tau) yg saya punya bila di masukkan dalam air batu tsb akan mengeluarkan caya merah.

naha said...

C+plus.. terima kasih. sekarang saya pasti dimana saya boleh cari batu ini

Anonymous said...

Banyak jual di indonesia.ada bateri di dalam batu..batu tu wujud tapi kerana makhluk/jin dalam tu kuat dan dapat menghadirkan diri.jin/khadam yang di isi dan dipuja2

mija zaza said...

mcm mana sy nk jual batu delima ni..sy jmpe ketika hendak menanam pokok lengkuas. ada 5biji kesemua.berminat col 0176066400