Monday, November 24, 2008

Kejadian Pelik, Sihir ke?

Beberapa hari ni ada satu kejadian pelik berulang ulang di tempat berniaga saya. Ketika ini saya sedang berniaga di Kompleks PKNS dengan mengambil gerai promosi di tingkat bawah (ruang legar) selama 17hari. Ini sempena menyambut hari raya Aidil Adha.

Dalam keadaan gawat senyap ni, jualan agak perlahan dan terpaksa menumpukan kepada barangan yang lebih murah dan disukai ramai. Ada juga peniaga yang telah bertukar barang jualan samasekali seperti kalau sebelum ini menjual aksessori kini dah mula menjual kek coklat, kalau dulu jual bunga kini dah jual beg pula.

Berbalik kepada kejadian pelik pelik ni, ada ketikanya dikala waktu tengah hari time makan lah kita katakan yang sudah tentunya ramai orang akan berkunjung namun ada masa masa tertentu gerai saya seperti ada penolak pula. Orang tak mahu singgah apatah lagi membeli. Adakalanya saya akan berlari naik ke tingkat 1 untuk mendapatkan pandangan mata burung (bird's eye view) dan memang boleh dilihat dalam keriuhan orang ramai bertumpu digerai2 terdapat satu ruang kosong yang merupakan gerai saya. Menarik? geram adala... Walaubagaimanapun saya sentiasa cuba mengekalkan iman dan kekuatan diri kerana sedar rezeki itu ketentuan Allah.

Beberapa hari yang lepas ini pula, setiap hari pembantu saya akan terjumpa duit syiling 10 sen. Sudah 40 sen jumlahnya sama dengan bilangan hari kami mula promosi. Diceritakan kepada saya serta ditanya kalau2 duit itu saya yang tinggalkan. Apabila saya katakan bahawa bukan duit saya, cepat2 dia keluarkan dari beg duit dia kerana khuatir ada makhluk2 ghaib akan curi duit dia pulak. Itulah lazimnya kepercayaan kebanyakan orang. Kita pun kalau sering digula gulakan dengan ingatan seperti ini akan mula terusik juga perasaan, takut adanya kuasa gangguan2 asing. Apa yang saya buat dengan duit syiling tu? Saya bayar parking! dah dapat percuma sejam. Rezeki.

Apapun saya akan berusaha menguatkan diri dengan amalan2 yang biasa saya amalkan, mudah mudahan akan terhindar segala gangguan benda ghaib dengan izin Allah.

No comments: