Sunday, December 21, 2008

Kursus Belia Anak Asnaf

Alhamdulillah satu lagi kursus belia telah tamat tapi kali ini melibatkan anak2 asnaf atau anak2 yang menerima bantuan dari pusat zakat negeri Selangor samada secara terus atau melalui ibu/bapa masing2.

Saya melihat bahawa anak2 asnaf ini adalah satu kumpulan yang agak terasing sedikit dari sudut emosi mereka. Sungguh pun ada diantara mereka yang hadir ke kursus itu agak pandai namun apabila diselami kehidupan mereka, kita dapat melihat berlakunya kezaliman dalam diri manusia lain. Sepatutnya merekalah yang harus menjadi pembantu kepada anak2 ini. Mungkin ada cerita lain disebaliknya... saya pasti ada.

Apa yang agak menarik juga mengenai anak2 asnaf ini adalah mereka amat pandai berselindung disebalik topeng wajah mereka. Ada yang raut muka nampak sangat ceria namun bila dikupas kehidupan mereka ada trajedi yang telah meragut kebahagian kehidupan mereka sebelum ini. Ada jugak yang berwatak seakan2 tahan lasak ala2 gangster tetapi rupa rupanya amat mudah mengalirkan airmata apabila mendengar cerita sedih rakan2 lain apatah lagi bila bercerita mengenai diri mereka sendiri.

Gejala sosial yang berlaku dikalangan mereka adalah akibat dari kemiskinan yang melanda, kata2 hinaan yang mereka terima serta pandangan serong masyarakat terhadap mereka. Usaha untuk mengenal pasti gejala2 yang wujud ini menunjukkan bahawa hampir semua yang dijangkakan memang wujud. Ada diantara anak2 asnaf ini bercerita bagaimana guru2 disekolah mereka memandang hina serta serong terhadap mereka maka mereka merasakan bahawa harga diri menjadi semakin rendah. Cuma rakan2 sosial sahaja yang nampak seolah2 memahami, cabaran2 serta galakan terhadap aktiviti2 merosak dilihat sebagai menaikkan nilai diri.

Selepas dari kursus saya berkesempatan berhubung dengan beberapa orang anak2 asnaf di Shah Alam. pemerhatian saya mendapati bahawa memang benarlah self esteem mereka agak rendah. Mereka kurang cergas dan rata2 agak takut2 untuk membuat keputusan bagi diri sendiri. Apa yang boleh kita buat dengan mereka ini? Untuk satu tempoh yang singkat dan agak tertutup, saya hanya berupaya untuk memberikan sedikit galakan supaya mereka berusaha untuk keluar dari kepompong asnaf. Mungkin akan terdapat sekelompok yang akan berjaya membawa keluarga mereka keluar namun halangan dari dalaman pun agak menyukarkan.

Saya dapati ada diantara kepala keluarga anak2 ini yang agak keras dalam hal hak. Mereka seolah2 selesa dengan apa yang diperolehi dan sekiranya dikurangkan sumbangan kepada mereka dengan alasan telah nampak kejayaan dalam meningkatkan diri (satu penghargaan sebenarnya) mereka dengan mudah akan melenting marah kerana dinaik taraf. Keadaan seperti inilah kadang2 menyebabkan anak2 mereka merasakan bahawa menjadi anak2 asnaf sebagai satu HAK. Itulah tanggapan yang silap.

Saya berharap sekiranya mendapat peluang sekali lagi berdampingan dengan anak2 asnaf lagi saya akan cuba menyelami dengan lebih dalam lagi keperluan mereka. ingin saya selidiki cara2 terbaik untuk membantu mengubah keadaan mereka, bukan dengan memberi ikan tetapi pancing yang dibina sendiri.

No comments: