Sunday, January 9, 2011

Bentuk Kristal Batu Quartza, Topaz Dan Nilam


(Pembentukan kristal Batu Quartza)


(Pembentukan kristal Batu Nilam)


(Pembentukan kristal Batu Topaz)

Saya telah menerima balas dari pertanyaan yang lalu mengenai batu berwarna kuning yang cuba saya rungkaikan. Orang yang berusaha itu saya panggil Saudara Fahmi.. dan emailnya berbunyi seperti berikut;

Balasan dan Pertanyaan lanjut:
Salam.

Terima kasih atas ulasan daripada saudara naha.
Menurut sahabat saya yang menemui batu ini, bentuk asalnya adalah sebegitu (tidak dicanai lg). Ia ditemui di dalam seketul batu yang dipecahkan.
Warnanya kuning lemon.
Saya ada juga bertanya kepada pakar2 batu dan ada yang menyatakan:
(1) Zirconia
(2) Lemon topaz
(3) Lemon quartz
dan ada juga mengatakan Batu Serai. Hahaha~
Yg pastinya saya suka memakai permata ini kerana warnanya yg sangat 'live; dan 'shine'
Saya ingin bertanya juga kepada saudara, adakah permata-permata ini mempunyai khadam sepertimana yang digembar-gemburkan di dalam blog2 ? Dan bagaimana kita ingin tahu samada permata itu sesuai @ tidak dengan kita.

Sekian.Wallahualam

Fahmi Kadir

Jawapan saya:

Waalaikumsalam

Saudara Fahmi

Daripada penjelasan tadi saya dapai merungkaikan bahawa permata saudara adalah bukan dari kesemua batu yang telah kita senaraikan. Ini kerana struktur batu asli yang kita agak agak tadi adalah berbeza dengan permata saudara. Permata tersebut juga bukan dari kategori batu serai kerana jelas sekali dapatnya dari batu bukan pokok serai, jadi boleh kalau saudara namakan ia sebagai Batu Batu? Bagi saya ianya agak special kerana telah siap terbentuk dan tidak perlu mengubah keadaan semulajadinya. Anggap sahaja ianya anugerah dan saudara agak bertuah kerana terpilih untuk menerimanya dan bukan dari kalangan kawan kawan lain kepada sahabat saudara itu. Sebagaimana yang saya nyatakan sebelum ini, warnanya Cantik! setel.. boleh begitu? Tetapi kalau masih inginkan kepastian juga, insyaallah saya boleh bantu, cuma perlu melalui khidmat Ahli Gemologi yang menggunakan peralatan canggih.

Mengenai permasalahan 'khadam' ini pula secara terus terang saya tidak mempunyai ilmu dalam bidang itu. Apa yang boleh saya kongsikan ialah pemerhatian saya mengenai isu khadam batu ialah adanya makhluk yang mendiami batu itu atau dengan istilah lain kita kata ada 'Jin'. Batu batan dijadikan tempat tinggal makhluk samada secara asal ataupun dimasukkan oleh orang lain yang berilmu samada bomoh atau ustaz yang berpengetahuan tentang perkara ini dengan niat untuk menggunakan khidmat jin itu atau memindahkan dari tempat asal yang biasanya menggangu makhluk manusia. Sekira berasa risau carilah guru guru agama yang mahir untuk mengeluarkan Jin dari permata kita mudah mudahan tiada gangguan lain.

Yang dipanggil khadam pula ialah apabila kita memperolehi cara untuk menggunakan khidmat jin tadi untuk melaksanakan rencana atau kehendak. Ada orang ingin menampakkan dirinya bertambah menawan dengan bantuan jin ini, ada yang merasakan boleh menambah kekayaan dengan pertolongan khadam batunya malah ada orang yang merasakan dirinya kebal dengan memakai batu yang terdapat khadam tadi.

Saya tidak menolak kewujudan alam ghaib kerana kita WAJIB percaya lagi yakin kerana ini Rukun Iman tetapi bersandar kepada selain daripada Allah dalam memohon apa yang dihajati hukumnya HARAM. Namun memang menjadi keseronokan kebanyakan orang untuk mencari bahan berita seperti ini, malah tidak kurang yang tergelincir akidahnya tanpa disedari kerana mencari jalan pintas seperti ini.

Melalui rujukan yang pernah saya buat sebelum ini salah silah hukum percaya kepada bantuan khadam batu ini adalah hampir sama seperti meminum arak iaitu bukan seorang sahaja terhukum. Hukuman haram ini jatuh kepada sesiapa sahaja yang menggunakan batu berkhadam ini, yang membawa, menjual dan membeli dengan niat yang sengaja untuk menggunakan khidmat khadam tadi, atau sesiapa jua yang terlibat secara lansung menjajakan keistimewaan menggunakan khidmat khadam tadi.

Mengenai Blog blog yang berada di internet pula, saya dapati cerita cerita yang dibawa boleh dijadikan panduan kepada pembaca. Ada diantara cerita yang ditulis kadang kadang agak pelik tetapi memang menarik. Kita tidak boleh pula menolak secara terus kerana apa juga kejadian yang berlaku tidak mustahil boleh berlaku cuma yang penting ialah niat kita dalam memakai dan menggunakan permata yang kita ada.

Saya melihat batu permata saudara Fahmi itu sebagai cantik dan pakailah ia sebagai 'Pemanis' jari. Warnanay yang lembut agak sesuai dengan warna kulit orang melayu secara puratanya. Boleh jadi warnanya yang cantik ditambah pula dengan pakaian yang kena warnanya dengan cicin yang dipakai dapat memikat hati orang yang melihat dan terus dapat kotrak yang besar atau jualan yang tinggi dalam perniagaan, semua itu tidak mustahil.

Mengenai kesesuaian yang lain, apa yang saudara Fahmi boleh lakukan ialah buat sedikit ujian dan pemerhatian mengenai tahap kesabaran sewaktu memakai permata tadi. Kadang kadang ada batu yang menjana tenaga yang terlalu tinggi kepada pemakai yang berbeza dan boleh mengakibatkan seseorang menjadi sangat pemarah. Buat keputusan dari ujian tadi, namun biar saya ingatkan bahawa sifat pemarah adalah nafsu yang boleh dikawal jadi jangan pula terpedaya dengan kata kata orang lain yang mengatakan bahawa ada benda lain yang menguasai pula.

Untuk pengetahuan saudara, saya telah memasukkan pertanyaan saudara kedalam blog saya kerana saya merasakan bahawa maklumat yang saya cuba sampaikan amat bernilai untuk pembaca lain. Untuk itu saya mengucapkan terima kasih kerana saudara telah meluaskan ruang ilmu ini.

harap maklum.

2 comments:

Riz Ardy said...

Salam hj..
Terminat pulak membaca pasal batu batu ni lepas penerangan tempohari...

Krafdunia Design said...

Waalaikum salam Riz,
lepas ni jgn lepas peluang untuk belek batu bila terbang ke negara pengeluar batu permata