Monday, February 8, 2010

Delima Merah dengan warna Pelangi

Delima lagi.. minggu lalu saya dapat certa dari seorang kenalan yang baru jadi sedara dan sangat baik layanan dia kepada saya. Beliau menceritakan mengenai delima yang memancarkan cahaya ni yang terdapt di Indonesia.

Seperti batu delima merah yang biasa diceritakan orang iaitu bila dicelup ke dalam segelas air, warna air tu akan jadi kemerah merahan, tapi yang ini jauh lebih baik lagi. Batu ni bukan sahaja dapat merahkan air dalam gelas tadi tetapi dapat memerahkan lapan biji gelas air kosong yang lain kalau diletakkan bersebelahan gelas yang ada batu delima tadi.

Lebih menarik lagi ajaib lagi, warna air dalam gelas yang kesembilan itu akan mengeluarkan warna pelangi pulak.

Bila saya tanya samada yg dimaksudkan warna pelangi tu nampak macam warna merah yang semakin pudar sebab banyak sangat gelas.. dengan selamba je dia mengenakan saya, katanya "warna pelangi.. kalau tak pernah tengok pelangi memang la tak tahu macam mana warna belang dia.. kan ada semua warna".. Haa.. begitulah.

Saya harap sangatlah untuk melihat sendiri batu ajaib ni.

2 comments:

tunbegia said...

sungguh ajaib batu,

salamm,

naha said...

tunbegia, begitulah.. saya hanya berharap dapat melihat sendiri..

maaf ya baru nak komen di blog.. tak pasti samada dah jawab melalui email atau tidak