Wednesday, June 10, 2009

Penerimaan Batu Permata di India.

Di India, orang2 yang beragama Hindu percaya pakai batu permata mesti rujuk pada astrologi dulu. Sungguh pun kajian saintific belum pernah ada tapi dia orang percaya dari dulu lagi dan memang pegang kuat macam contoh la 'tak boleh ikut suka hati je nak pakai batu sebab boleh mendatangkan mudharat' dan kepercayaan2 yang sewaktu dengannya lah.

Baru2 ni, secara sembang2 dengan beberapa orang2 India kat India ni, kalau yang berugama Hindu nak hampir semua mesti nak tahu tarikh lahir kita dulu lepas tu baru cerita pasal batu. Padahal saya nak tanya kat mana boleh dapat batu permata yang murah2,bukan pun sebab nak pakai sendiri.

antara beberapa sebab yang say adapat lepas tu ialah

1. Dia orang percaya kalau ikut kaedah astrologi, masa kita dilahirkan, kedudukan Bulan (moon) pada tarikh , bulan dan waktu kelahiran kita tu ada kaitan rapat dengan jenis batu permata tertentu. (siapa yang senaraikan dari asal pun boleh jadi satu tanda tanya)

2. Tujuan pakai batu yang sesuai ialah untuk tenangkan mana2 planet yang kurang bersemangat ataupun yang agak lemah. Bila pakai batu yang betul, dipercayai dapat panjangkan umur pemakai atau setidak2nya ubah personaliti pemakai.

3. Jenis2 batu permata yang nak dipakai pun berbeza2 mengikut tujuan atau maksud pemakai dan mesti pakai yang betul untuk gembirakan tuhan2 yang berbeza macam contoh, nak dapat anak, mesti gembirakan tuhan kelima dulu, kalau nak kahwin, gembirakan tuhan ketujuh dan macam2 lagi.

4.kalau terpaksa pakai banyak batu dalam satu masa sebab banyak sangat keinginan, tiap2 batu yang dipakai tidak boleh sentuh dengan batu lain sebab maksud ataupun niat tiap2 batu tadi tu berbeza2, nanti kalau tersentuh dipercayai boleh ganggu keseimbangan, kesejahteraan dan keberkesanan pada apa yang pemakai hendak tadi.

5. Tiap2 batu permata yang dipakai kena la pulak diikat dengan 'rumah' tertentu sahaja, itu pun mesti yang sesuai dengan planet yang berkaitan macam contohnya, mutiara mesti diikat dengan perak, delima dengan emas, marjan dengan tembaga.

6. Tiap2 batu kena pulak dipakai pada jari yang khusus untuk planet2 tertentu jugak contohnya, delima dipakai pada jari manis, nilam pada jari tengah dan zamrud pulak pada jari kelingking.

7. Kalau nak dapat kesan yang berpanjangan kena buat beberapa ritual tertentu dulu, ini untuk pulihkan dulu batu permata tu ataupun nak bersihkan dia dengan cara macam baca mentera2, doa2 pada tuhan2, semua ni untuk dapatkan keberkatan dari orang2 tuan dan tuhan2 dia orang.

Itulah dia serba sedikit yang sempat saya kumpul dari beberapa orang kawan baru dan rujuk kat buku masa melawat Chennai, di India seminggu yg lalu. Kat India ni, buku banyak betul, murah2 pulak tu, boleh mabuk tengok buku yang dia orang ada. Best!

1 comment:

yasminyazid said...

Wah!panjang lebar betul entri kali ini ek?

TAHNIAH!