Friday, November 22, 2019

Batu Senduduk

Rupanya dari pokok senduduk juga boleh dapat batu permata.

Di bawah ini ialah rupa pokok senduduk yang dah siap berbunga.



Kelmarin, telah datang satu pasangan ini ke kedai kami. Sembang punya sembang maka keluarlah cerita mengenai batu pokok senduduk ini. 

Rupa batunya seperti gambar di bawah ni.



Kalau dilihat sekali lalu rupa potongannya sama macam batu serai yang biasa ditarik orang seperti yang saya ceritakan sebelum sebelum ini cuma bezanya menurut kata pemilik tadi, batu senduduk nampak lebih berkilat walaupun saiz dan potongan nampak sama.



Namun begitu, tidaklah dapat saya nak mengesahkannya walaupun batu tu ada depan mata sebab saya tak ada batu serai (yang ditarik) bersama  sama saya untuk dibuat perbandingan.

Dari sudut warna batu batu senduduk ini, saya bersetuju kalau kita nak katakan ia cantik. Warnanya agak terang dan potongan batunya agak baik sebab boleh nampak pantulan cahaya yang berkaca kaca. 

Kalau dijadikan barang perhiasan, ia tetap cantik untuk dipakai cuma perlu pandai untuk menggayakannya. 

Apa yang pasti cerita bagaimana nak dapat batu batu ini adalah lebih menarik lagi. Kita akan ceritakan pula di catitan akan datang.

No comments: