Sunday, June 10, 2018

World Fashion Week Malaysian Chapter 2017 - Part 1

Setahun yang lalu, kami diberi peluang untuk bersama menjayakan World Fashion Week di Kuala Lumpur. Saya dikehendaki menyiapkan jewelry designs bertemakan alam sekitar.

Puas memerah kreativiti yang ada, saya siapkan satu set barang kemas yang diperbuat dari perak. Batu-batu yang digunakan ialah citrine (kuning), diamond (putih), aquamarine (biru cair), peridot (hijau) dan amethyst (ungu).

Setelah siap, set ini kami persembahkan kepada Chairman WFW Paris, Mr Paco yang datang ke Kuala Lumpur. MasyaAllah! Beliau amat menghargai ciptaan kami dan minta supaya ianya dihantar ke Hollywood untuk dimasukkan ke dalam rancangan realiti terbaru America, the Stylist, (kalau tak silap).

Alhamdulillah, kami juga tersenarai sebagai Top 5 pereka tempatan yang dipilih untuk menyertai WFW Kuala Lumpur yang diadakan beberapa bulan kemudian.

Teruja? Tentu sekali.

Sebelum kami menghantar hasil rekaan kami untuk diterima oleh pihak WFW dan sebelum ke Hollywood, kami berdepan dengan jenama/brand. 

“Apa brand you all ye?” Tanya wakil WFW di KL.

Saya jawab tanpa ragu-ragu, “Krafdunia.”

Senget je pandangan mata Cik Puan yang berurusan dengan saya. 

“Ada nama lain?”

“Naha Jewels?”

“Cliche. Try cari brand name yang bunyi dia agak European/international... kalau bolehlah. Naha Jewels sounds too personal. Coz people will ultimately know Naha is the designer.”

Jenuh la kami anak beranak mencari nama. Bella, Imran, An Najm, Arifi.. entah apa-apa nama yang keluar. Setiap kali kami hantar kepada Cik Puan tersebut, jawapan beliau, “Nehi.”

Entah macammana, ada yang beri idea, “Nafis Jewellery.” Cik Puan jawab balik, “sounds better. Bau Arab tu kuat tapi tak bau Melayu. So kalau kata “Nafis Jewellery, Dubai”, orang percaya. Problem about Malaysians, we always adore ciptaan luar. Dah terkenal kat luar baru kita buat satu “Nafis Jewellery Kuala Lumpur.”

Maka, terciptalah Nafis Jewellery, yang diinspirasikan oleh nama Rahman Nafis, anak kecil kami yang paling nakal dan hyper.

Kembali kepada set yang kami reka, ianya diberi nama “River of Love.” Kami tontonkan kepada seorang sahabat yang menetap di Jeddah, beliau membayangkan rekaan kami berada di window display shopping malls terkenal di Dubai dan negara-negara Arab lain. Harga yang kami tawarkan pula, ditukar currencynya kepada US$, bukan RM.

Subhanallah. Maha Suci Allah. 

Ianya satu langkah mula kepada perjalanan yang jauh lebih panjang. 

- Bersambung.

No comments: